Gå til indhold

365 dages fuld returret

Hvad er Montessori-metoden

Du mærker det straks, når du træder ind i et Montessori-børneværelse: roen, koncentrationen, og nysgerrigheden maler et helt særligt billede.

Børnene er fordybede i forskellige aktiviteter, nogen i færd med at sortere perler, andre sammensætter bogstaver eller samarbejder i grupper. Her er det ikke tilfældigt, hvordan omgivelser og aktiviteter er skabt – alt bygger på Maria Montessoris særlige pædagogiske princip.

Montessori-metoden bygger på troen på, at børn lærer bedst gennem selvstændig udforskning i et trygt og forberedt miljø, hvor de får frihed til at vælge aktiviteter og udvikle sig i deres eget tempo – med læreren som vejleder og fokus på både faglige, sociale og praktiske kompetencer. Nina Hemmingskids.dk

Maria Montessori, den italienske læge, som givetvis pryder mange opslagstavler i institutionerne, havde en dristig idé: Hun mente, at børn lærer bedst, når de får mulighed for selv at gribe fat i deres læring – bogstaveligt og billedligt. Det var i begyndelsen af 1900-tallet, men hendes tanker har i den grad fået nyt liv i en moderne tid, hvor fokus på trivsel, selvstændighed og livslang læring fylder meget.

Helt fra barnsben: Nysgerrighed og motivation

Omdrejningspunktet i Montessori-princippet er børns iboende nysgerrighed, som understøttes af Montessori undervisningsmetode, og for dem der spørger 'hvad er montessori princippet', er det en pædagogik der fokuserer på at give børn mulighed for at lære i deres eget tempo og interessefelt. Du kan sikkert selv genkalde dig det øjeblik, hvor du som barn konstant ville vide mere, røre ved ting, skille dem ad og samle dem igen. Her arbejder du ikke mod strømmen - tværtimod. Det er netop denne naturlige motivation, der får plads og næring gennem praktisk læring.

Et Montessori-miljø er bygget op, så børn kan vælge aktiviteter og legetøj, der matcher deres aktuelle interesser og børneudvikling. Ikke på må og få, men indenfor rammer, hvor læreren har nøje udvalgt og forberedt materialer. Du får friheden til at vælge – ikke alle muligheder, men relevante, velovervejede alternativer, så du kan engagere dig dybt, blive ved, og opleve følelsen af mestring.

Læreren som guide – ikke underviser

Rollen som lærer bliver noget andet, end du måske kender fra din egen skoletid. I stedet for at stå forrest og forklare, fungerer læreren i Montessori som en guide. Vedkommende observerer, hvor du er henne i din udvikling, ser, hvilke materialer der vækker din interesse, og støtter, når det er nødvendigt.

Læreren venter, observerer, og introducerer kun nye udfordringer, når det giver mening for dig og resten af gruppen. Du vil ofte opleve, at der gives tid – tid til fordybelse, til at gøre tingene færdige, til at prøve igen. I dette miljø får du lov at tage initiativ, stille spørgsmål og lære at reflektere over egne svar.

Et miljø, der inviterer til læring

Du vil hurtigt lægge mærke til, hvordan alt er i børnehøjde. Hylder, borde og stole er tilpasset, så børnene selv kan nå, hente og rydde op. Selve indretningen, inklusive valg af legetøj, er nøje gennemtænkt:

  • Materialer er placeret synligt og tilgængeligt.
  • Hver ting har sin faste plads, hvilket lærer dig orden og struktur.
  • Det flotte legetøj du ser, er ikke kun til pynt. De er udviklet til at træne alt fra finmotorik til abstrakt tænkning.

Der er mange fordele ved dette opstillingsvalg. Når du nemt kan finde det, du skal bruge, og vide hvor det skal ligge bagefter, udvikler du ansvar og selvstændighed.

Sanser og hænder som indgang til læring

Montessori sætter kroppen og sanserne i centrum. Læring begynder i hænderne. Tænk på, hvordan tal forstås gennem at tælle fysiske perlerækker, bogstaver indlæres med sandpapirsbøger, og geometriske former bliver konkrete ved at røre og arbejde med dem.

Denne tilgang gavner dig især hvis du har brug for flere sanseindtryk for at forstå – eller bare elsker at fordybe dig i det praktiske.

Et kort overblik:

Fokusområde

Montessori-princip

Lærerens rolle

Guide, observatør

Aktivitetsvalg

Barnet vælger selv

Læringsmiljø

Tilpasset, forberedt, i børnehøjde

Materialernes funktion

Udvikler sanser, logik, kreativitet

Læringsmetode

Sanser og hænder

Gruppeinddeling

Aldersintegreret, børn lærer af hinanden

Aldersblandede grupper: Du lærer med og af hinanden

I de fleste Montessori-institutioner er børneudvikling central, og derfor er børnene ikke inddelt i smalle årgange. I stedet arbejder du sammen i grupper med aldersspredning, oftest i intervaller på tre år. Det giver masser af muligheder:

  • De yngste bliver inspireret, kopierer og lærer fra de ældre.
  • De ældste forfiner deres viden ved at forklare og hjælpe de yngre.
  • Gruppen udvikler samarbejde, empati og forståelse for forskelligheder.

Du bliver ikke bare undervist, men indgår i et fællesskab, hvor hver eneste årgang er vigtig for at få dagligdagen til at fungere.

Helhedssyn på læring og udvikling

Montessori tænker hele barnet ind: Kognitive, sociale, følelsesmæssige og praktiske færdigheder, hvilket rejser spørgsmålet: hvad er Montessori-princippet? Det betyder, at selvstændighed og ansvar går hånd i hånd med boglig læring. Drømmen er at skabe børn, der ikke alene kan løse opgaver - men som også tør tage ansvar, vise omtanke og følge deres egne drømme.

Mange af de daglige aktiviteter i en Maria Montessori-ramme sigter ikke kun efter at kunne tælle eller stave, men også på at fremme praktisk læring. Læring kan ligesåvel handle om at dække bord, passe planter, hjælpe en ven, deltage i en diskussion eller holde orden.

Hvordan oplever du en skoledag i praksis?

Forestil dig en typisk formiddag i en Montessori-skole, inspireret af Maria Montessori: Du møder ind, hænger selv dit overtøj op, vælger måske at starte med en matematikopgave med perletråde, koncentrerer dig om et puslespil med verdensdele, eller leger med forskelligt legetøj. Én fra klassen hjælper et yngre barn med at bruge værktøj, mens andre arbejder i mindre grupper med sprog eller kunstprojekter.

Der opstår ikke et forventningspres, men i stedet et klima hvor du kan arbejde i dit eget tempo, måske med legetøj der understøtter læringen. Når læreren observerer, du trænger til nye udfordringer, bliver næste skridt introduceret. Og du får mulighed for at reflektere, begå fejl og prøve igen uden at nogen stempler det som “forkert”.

Udfordringer? Selvfølgelig

Intet system er uden kritik eller forbehold. Nogle vil opleve, at den store frihed kræver stor selvdisciplin. Du skal selv lære at prioritere og træffe valg, og det kan være svært for nogen, især i starten.

Forældre spørger ofte, hvordan det er muligt at sikre, at du når det, du skal – både fagligt og socialt. Men her er det værd at pege på, at Montessori-lærere løbende observerer, registrerer og støtter. Alle børn bliver guidet gennem materiale og aktiviteter, så intet barn bliver overset eller taber tråden.

Blik på det store billede

Målet for mange Montessori-institutioner kan sammenfattes i ideen om den livslange glæde ved læring. Ambitionen er, at du får redskaber og selvtillid til at kunne indgå i samfundet, træffe egne valg og tage ansvar.

Samtidig bevares det vigtige ved fantasi, sanser og kreativitet - så læring aldrig bliver kedeligt. Det er værd at huske på, at selvom der er forskel fra skole til skole og land til land, så lægger alle vægt på:

  • At læreren ser og støtter dig som individ.
  • At dine behov og interesser tages alvorligt.
  • At dit hele selv styrkes gennem varierende opgaver og aktiviteter.

Hvad kan du tage med dig?

Måske vil du gerne vide, om Montessori passer til dig eller dit barn. Overvej, om du trives med praktisk læring ved at gøre, om du kan lide at have indflydelse på din dag, og om du motiveres af at arbejde sammen med andre på tværs af alder og interesse.

Her venter en læringsform, hvor Montessori-undervisningsmetoden, baseret på hvad er Montessori-princippet, giver plads til din nysgerrighed, faglighed og børneudvikling – og hvor læring får lov at være en oplevelse, snarere end blot en opgave.

Så uanset om du overvejer Montessori for dit barn, dig selv, eller blot er nysgerrig på, hvordan børn vokser gennem frihed og ansvar, står det klart, at denne tilgang til læring er med til at forme engagerede, selvstændige og tænksomme mennesker, der er klar til at møde verden med åbne øjne.

Ofte stillede spørgsmål om Montessori-metoden

Her finder du korte svar på de mest almindelige spørgsmål om Montessori-princippet.

Hvad er Montessori-metoden?

Montessori-metoden er en pædagogisk tilgang, hvor børn lærer gennem selvstændig udforskning i et forberedt miljø med læreren som vejleder.

Hvordan adskiller Montessori sig fra traditionel undervisning?

I Montessori-klasser vælger børnene selv aktiviteter og lærer i deres eget tempo, mens læreren guider i stedet for at undervise traditionelt.

Hvilken rolle har læreren i Montessori?

Læreren observerer børnenes interesser og introducerer materialer, når barnet er klar, i stedet for at styre undervisningen.

Hvilke fordele har aldersintegrerede grupper?

Børn i forskellige aldre lærer sammen, så de yngre kan lære af de ældre, og de ældre styrker deres viden ved at hjælpe de yngre.

Hvilke kompetencer udvikler børn i Montessori?

Ud over akademiske færdigheder fokuserer Montessori på at styrke børns sociale, emotionelle og praktiske kompetencer.